מאמרים

מה זה ג'ומלה?

ג'ומלה - מערכת לניהול תכנים (CMS) - היא מערכת קוד פתוח שנועדה על מנת ליצור סביבות דינמיות לפרסום תכנים באינטרנט ובאינטרא-נט. המערכת בנויה בתור אפליקציית אינטרנט ונכתבה בארכיטקורת MVC (ר"ת של Model-View-Controller). בעקבות שיטה זאת ניתן להשתמש במערכת למטרות רבות מלבד פרסום תכנים.
ג'ומלה נכתבה בשפת התכנות PHP ועושה שימוש בפיתוח מונחה עצמים, המאפשר הוספת רכיבי תוכנה שונים כמו פרומים, חנויות, קטלוגים, וכתיבת רכיבי תוגנה יעודיים.
המידע נשמר בבסיס נתונים MySQL והמערכת כוללת תכונות כמו מטמון דפים, פיד RSS, גירסאות הדפסה, מבזקי חדשות, בלוגים, סקרים, חיפוש ותמיכה בריבוי שפות.

מתוך האתר ויקיפדיה - http://he.wikipedia.org/wiki/ג'ומלה ג'ומלה הינא CMS בתרגום חופשי מאנגלית "מערכת ניהול תוכן" או במילים פושטות יותר תוכנה לניהול אתרי אינטרנט.

בניית אתריםג'ומלה התחילה את דרכה כתוכנת ניהול אתרים בשם "ממבו", בשנת 2005 עזבו רוב צוות הפיתוח של ממבו את החברה עקב נסיונות השתלטות על החברה ע"י גורמים אינטרסנטיים והקימו את ג'ומלה.

ג'ומלה מבוססת קוד פתוח - משמע - כל אחד יכול להוריד את ג'ומלה מהאתר העולמי חינם ולהשתמש בה כבסיס להקמת מגוון סוגים של אתרי אינטרנט, החל מאתרים תדמיתיים קטנים ועד פורטלים גדולים וקטנים כאחד, פורומים, בלוגים חנויות וזירות מסחר מתקדמות.

העלייה בגמה בשימוש בקוד פתוח יחד עם צוות גרעין של מתכנתים מעולים יצר לג'ומלה (ובצדק) מוניטין חובק עולם של אחת ממערכות ניהול האתרים הטובות והפופולאריות בעולם, מכאן - הדרך לעשרות מליוני משתמשי ג'ומלה הדרך היתה קצרה ביותר.
תוך 6 שנים ניתן למצוא ברשת עשרות מליונים של אתרים מבוססי ג'ומלה והמספר ממשיך לעלות מידי יום.

מה עושה את ג'ומלה למערכת ניהול התוכן הפופולארית בעולם?
לאחר הורדת ג'ומלה מהאתר העולמי והתקנתה על "שרת ארוח אתרים" (ישנם שרתי ארוח המאפשרים התקנת ג'ומלה בלחיצת כפתור) ניתן תוך מספר דקות ובלי כל רקע טכני להקים אתר אינטרנט הכולל: מאמרים, תמונות, סירטוני וידאו, הזנות (RSS), טופס יצירת קשר, ואף ניהול משתמשים רשומים לאתר ומתן הרשאות צפיה בעמודים רק לגולשים אשר נרשמו לאתר.

מאות אלפי מתכנים שבנו אתרים מ-0 גילו שעל ידי שינוי הקוד של התוכנה ניתן להתאים אותה לצרכים של הלקוחות שלהם כאשר זמן הפיתוח מתקצר בצורה מאוד משמעותית (עד 99% פחות זמן פיתוח) עקב שימוש בג'ומלה כבסיס לאתר מה שמוזיל את העליות ללקוח הקצה במאות אחוזים.
במקביל קמו קבוצות מתכנתים בעלי חזון שחשבו שניתן להרחיב את הפונקציונאליות של ג'ומלה ע"י פיתוח הרחבות חיצוניות (לדוגמא חנות אינטרנטית או פורום שאינם מגיע עם התקנת הג'ומלה הבסיסית) אותן ניתן להתקין בלחיצת כפתור בתוך הג'ומלה ולנהל מתוך פאנל הניהול של האתר וכמוכן ניתן לייצר תבניות עיצוב בסגנונות שונים שאף אותן ניתן להתקין בלחיצת כפתור ולשנות את מראה האתר כך שיתאים לסוג האתר לדוגמא ישנן תבניות המתאימות לאתרים תדמיתיים או לאתרים העוסקים באופנה או ספורט או כל סגנון אתר אחר.
קבוצת מתכנתים בעלי חזון אלו (היום חברות ששויין כמה עשרות מליוני דולרים) החלו למכור הרחבות צד ג' ותבניות עיצוב בשיטת הלחמניות החמות (למכור הרבה ובמחיר נמוך) ואף חילקו הרחבות חינאמיות למשתמשי ג'ומלה וזה למעשה מה שהפך את ג'ומלה למערכת ניהול התוכן הפופולארית בעולם!


למערכת יש שני פנים הצד האחורי שמכונה "עמדת המנהל" שם מגדירים את מבנה האתר, את חלוקת הדפים לקטגוריות, את אזורי התצוגה והתכנים השונים בכל עמוד, וכמוכן התקנה והגדרה של הרחבות פונקציונאליות שרוצים שיהיו באתר אך אינם מגיעים עם הג'ומלה הבסיסית וכמובן הזנת התוכן לעמודים השונים על ידי עורך תוכן ידידותי כדוגמת וורד.


הצד השני הוא החלק הקדמי שהוא האתר עצמו (מה שהגולשים רואים כאשר הם גולשים לאתר) גם כאן בחלק הקידמי של האתר מנהלים יכולים להזין שם משתמש וסיסמה ולערוך את תוכן העמודים ממש מהאתר עצמו, אפשרות זה ניתנת בעיקר לכותבי תוכן שמנהל האתר לא רוצה לאפשר להם גישה לניהול הג'ומלה אך רוצה לתת להם אפשרות של הוספה ועריכת דפים באתר.

בגלל שקהילת משתמשי המערכת מונה מליוני משתמשים וקהילת מפתחי ג'ומלה מונה עשרות אלפי מפתחים ומעצבים בכל העולם המערכת ממשיכה להתפתח כל הזמן מנהלי אתרים ומפתחי הרחבות מדווחים למנהלי הפיתוח של ג'ומלה על באגים ורעיונות לשדרוג המערכת וחלק גדול מהמלצות אלו מיושמות בגרסאות העדכון של  ג'ומלה אחת למספר חודשים.

כמוכן גם מפתחי ההרחבות ממשיכים להתחדש ולהיות יצירתיים וכיום ניתן לרכוש או להוריד הרחבות שהופכות את אתר הג'ומלה לאתר של חברת תיווך או אתר להורדות משחקים או אתר לרכישת כרטיסי קולנוע או כמעט כל סוג אתר שמפתחי ההרחבות מזהים שיש בו צורך בעולם האינטרנט.

הגירסה האחרונה של ג'ומלה כיום היא ג'ומלה 1.7 וניתן לראות כיצד היא מתפקדת (צד קידמי וצד אחורי) באתר הג'ומלה העולמי: http://demo.joomla.org

לחצו כאן לקריאת מאמרים המפרטים למה אנחנו בארטביט החלטנו לעבור לג'ומלה.