מאמרים

ג'ומלה - בגלל מגוון ההרחבות

בעזרת מגוון ההרחבות שיש לג'ומלה ניתן לבנות כמעט כל סוג של אתר בן אם זה אתר תדמיתי, חנות, פורום, קטלוג ועוד. נכון להיום אתר הג'ומלה העולמי joomla.orgמפרסם 8072 הרחבות להורדה. מגוון ההרחבות (התוספות הפונקציונאליות) שיש לג'ומלה (8072 רק באתר ג'ומלה העולמי) להציע מאפשר הקמת כמעט כל סוג של אתר אינטרנט בזמן פיתוח קצר מאוד מצד אחד אך חשוב יותר עם קהילת משתמשים עולמית שמשתמשת בהרחבות השונות ומדווחת על באגים לייצרנים כך שההרחבות נמצאות תחת עינהם הבוחנות "והמדבגות" של בעלי האתרים כל הזמן

.

מפתחי אתרים רבים משתמשים בהרחבות של ג'ומלה לא רק כמוצר מוגמר שמתקינים באתר אלא משתמשים בקוד ההרחבה כבסיס לדרישות בעל האתר לדוגמא: כל אחד יכול להוריד את זירת המסחר הפופולארית וירטומאטרט ולהתקין אותה (בחינם) באתר שלו אבל בד"כ לבעל האתר יהיו דרישות שלא ניתנות לביצוע בעזרת התקנת חנות וירטומארט בלבד אלא מצריכות כניסה לתוך הקוד ושינוי או הוספת פונקציונאליות לקוד המקור כך שהחנות תתנהג בדיוק כפי שמזמין העבודה רוצה, בצורה כזאת מפתחי אתרים חוסכים מאות של שעות פיתוח מצד אחד ומרוויחים את כל הייתרונות של שימוש בוירטומארט עם כל ההרחבות הנלוות לה מצד שני.

למרות שבד"כ ניתן להשתמש בקוד המקור של הרחבה מסויימת כבסיס להמשך פיתוח (תלוי ברישון ההרחבה אותה המפתח רכש) ברוב המקרים ניתן יהייה לשלב מספר סוגים של הרחבות מיצרנים שונים על מנת להגיע לתפקוד הרצוי של האתר וכל שנותר יהייה לארוז גרפית את ההרחבות החדשות ולהתאים את המראה שלהם למראה האתר כך שיראו כיחידה אחת.

להלן מספר הרחבות פופולאריות של ג'ומלה בהן עושים שימוש אתרים מובילים בתחומם.
  • Community Builder - הרחבה המאפשרת יצירת רשת חברתית באתר ג'ומלה.
  • JEvents - הרחבה המאפשרת הוספת לוח ארועים לאתר.
  • VirtueMart - זירת המסחר הפופולארית של ג'ומלה הופכת אתר ג'ומלה לחנות אונליין.
  • Kunena - מערכת פורומים פופולארית לג'ומלה.
  • Phoca Gallery - הרחבה המאפשרת תצוגה מגוונת של גלריות תמונות.
  • Phoca Aca joom (Newsletter) - הרחבה המאפשרת יצירת ניוזלטרים וניהול רשימות דיוור.
  • DocMan - הרחבה המאפשרת ניהולהורדת קבצים.
  • Social Media Icon Links Module - הרחבה המאפשרת חיבור לרשתות חברתיות פופולאריות.
  • BreezinForms - הרחבה המאפשרת יצירת טפסים לקבלת פניות מגולשים.
  • Googlemaps Plugin - הרחבה המאפשרת תצוגת מפת גוגל.
חשוב לציין שמגוון ההרחבות הקיים היום מהווה גם את עקב האכילס של המערכת מהסיבה שישנם המון מפתחים מתחילים או כאלו שאינם מנוסים בפיתוח הרחבות לג'ומלה, מפתחים אלו יציאו את מרכולתם במחיר נמוך עד מגוכך על מנת למכור וכאן נפתח השער לבעיות אבטחה חמורות ותפקוד אתר לקוי.
פיתוח הרחבות לג'ומלה מצריך היכרות מעמיקה עם הצורה שג'ומלה מתייחסת להרחבות צד ג' המותקנות בה וזה ממש לא מספיק להיות מתכנת PHP מוכשר.

שימוש בהרחבות שנוצרו ע"י גורם שאננו מנוסה או מספיק מקצועי יכול לאפשר לפורצי אתרים (וכאלו יש מליונים) לפרוץ לאתר לשנות את תוכן האתר ובמקרים חמורים אף לפגוע בקבצים ובמאגר הנתונים ולכן אנו ממליצים בחום לא להתקין שום דבר שאננו יודע מהיכן הגיע ועל כל הרחבה של ג'ומלה ניתן למצוא מידע באינטרנט כמו מי ייצר את ההרחבה ומה חושבים על ההרחבה מפתחי אתרים שמשתמשים בה.

אז כיצד לדעת באיזה הרחבה להשתמש?
אנחנו מעדיפים לרכוש את ההרחבות שאנו משתמשים רק מאתרים ותיקים ומוכרים בתחום אבל ישנם המון יצרני הרחבות וחלקם ממש טובים ולכן ישנם מספר אתרים בהן ניתן למצוא מידע על יצרני הרבות ומה חושבים מפתחי אתרים על ההרחבות ואף ניתן למצוא דירוגים של משתמשים בהרחבות לדוגמא: http://www.bestofjoomla.com/ או http://extensions.joomla.org/ וחיפוש בגוגל כמעט תמיד יחזיר תוצאה על כל יצרן הרחבות, חשבו לקרוא על ההרחבה על גרסאות עדכון עתידיות ועל תמיכה של היצרן בפורום או המיילים במקרה הצורך.